för er som tycker om att sy.

jag har fått kommentarer om att jag ska ge mina sytips till er och berätta hur jag syr, så jag tänkte att jag börjar lite med det nu. men det här inlägget blir nog mest för att inspirera och visa lite hur jag tänker.  

jag kan ju börja med att berätta att jag har sytt regelbundet i ungefär ett och ett halvt år nu. innan det har jag mest sytt smått, lagat byxor och såna saker. men för två år sen nu, började jag estet bild. och jag kom på att det roligaste jag visste var, att skapa något som har en form och inte någonting på papper. kläder har varit ett intresse jag har haft sen länge, så det blev ganska självklart att sy skulle bli min grej. den julen så fick jag min första egna symaskin.


jag har nog runt tjugofem klänningar sammanlagt som jag har sytt. det bästa och roligaste är nästan att se sina egensydda klänningar tillsammans med alla sina andra kläder som hänger där i garderoben.

och när jag började sy efter det blev det helt galet. tycker jag nu i alla fall. det var sömmar överallt och de var inte raka. dragkedjorna tjorvade massa och det där med att sy så att tyget kunde forma sig efter kroppen var ju jättesvårt. och ända fram till det här året har jag bara provat mig fram. tittat på hur andra kläder är sydda, försökt tänka ungefär hur den logiska sömmen ska sys för att det ska bli rätt och vågat testa det jag tror blir bra. det är då man lär sig mest tror jag, om man får prova och sen misslyckas och prova göra det på ett annat sätt nästa gång.

jag syr nästan bara klänningar. mest för att jag tycker att det är så himla fint och det är det plagget jag vill använda mest. men kjolar syr jag också, och mest för att jag aldrig kan hitta de jag vill ha i affärerna. och då får man helt enkelt sy sina egna! 

om jag tittar på en klänning som jag sydde för ett år sen, och den senaste klänningen jag har sytt, är det en helt enorm skillnad. på bara ett år. den största förändringen är att det finns mycket färre synliga sömmar nu, eftersom jag har lärt mig att fodra det jag syr. vilket inte alls är svårt eller komplicerat. men jag lärde mig det när jag läste en textilkurs i skolan. där började jag i november förra året och kände mig superdålig och gick ut i juni med mvg. så man utvecklas hela tiden om det är något man tycker om att göra. vissa klänningar som jag sydde för bara några månader sen vill jag inte använda längre för att jag vet att jag är så mycket duktigare på att sy numera. men precis när jag hade sytt dem så tyckte jag de var finast i världen.


mina två senaste klänningar. sockerbakelseklänningen och en svart med cerist foder.
  
man får försöka hitta sina egna knep och sin egen design. och det är något man lär sig med tiden, det går inte att ha på en gång. jag till exempel, älskar djupa ryggringar, vippiga kjolar och rejäla tydliga dragkedjor. och så tycker jag om att sy för hand, så många små detaljer och ibland dragkedjor, syr jag för hand.

numera syr jag med en bättre symaskin, som kostade lite mer. och det är mycket större skillnad, man får det man betalar för helt enkelt. men jag kan verkligen rekomendera att göra som jag gjorde, jag fick en lite billigare symskin först, som jag kunde leka med och testa på. den höll i lite mer än ett år. och då visste jag ju att jag ville fortsätta sy, så då visste jag också att det var värt att köpa en ny symskin av lite bättre kvalitet.

jag tycker att det är jättebra att köpa tyg second hand. du får oftast en stor bit för några kronor, och då är det ju helt okej att misslyckas när man ändå inte förlorar pengar. klänningen på bilden ovan kostade runt trettio kronor. en dragkedja för en tjuga och tyget för en tia. helt otroligt. ett plus är ju också att den blir helt unik, för det första för att den är egensydd och för det andra eftersom ingen kommer ha använt samma tyg som du.


böcker jag fick av pappa. jag har inte använt de speciellt mycket, men det är bra att ha tycker jag. 

så om det finns någon som har sytt lite eller funderar på att börja sy så är mitt bästa tips att ha tålamod och prova sig fram. det tar tid att lära sig. jag tycker att det var jättebra att läsa den textilkursen jag gick, jag lärde mig mycket. men om man inte kan det så finns det säkert andra knep man kan använda sig av, böcker är ett exempel. det är ju jättesvårt att läsa sig till instruktioner, men det är en början i alla fall. man kan få ett aning om hur man ska göra.

det här är bara mina tankar och tips, jag är ju absolut ingen expert, jag har som sagt bara sytt i ungefär ett och ett halvt år. men hoppas att nån fick någonting ut av det i alla fall! lycka till! 

Kommentarer
Postat av: Hannan

åh, vad roligt! och väldigt bra tips. så fort jag får tag på lite billigt tyg, ska jag börja försöka.

2010-08-10 @ 22:01:49
URL: http://musikpolis.blogg.se/
Postat av: Elvira

underbara klänningar syr du, helt klart.

2010-08-10 @ 22:51:52
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/
Postat av: Miranda

åh, vilken fin kreation, vad duktig du är!



sv; å, är det det. det känns så, det känns som en fin ålder. jag ser fram emot den! :)

2010-08-11 @ 00:30:05
URL: http://morgonvind.devote.se
Postat av: kristina

åh. tack!

2010-08-11 @ 01:24:02
URL: http://melodyofyou.blogg.se/
Postat av: julia

du verkar väldigt duktig, jag önskar jag kunde sy.

2010-08-11 @ 14:28:35
URL: http://disarmmynightmares.blogg.se/
Postat av: ellen

himla bra text.

jag tycker det är roligt att sy och ska faktiskt börja på mode & sömnad nu på gymnasiet i höst. jag är rädd för att jag kommer vara så himla mycket sämre på att sy jämfört med de andra i min klass, men den här texten gjorde mig faktiskt lite säkrare.

2010-08-13 @ 09:50:15
URL: http://boomboombang.blogg.se/
Postat av: Lisa

du är så duktig och gör så mycket fint. önskar jag kunde sy men skaffar man symaskin blir det lättare. kan i alla fall sy små hål och knappar alltid något!

2010-08-16 @ 20:41:47
URL: http://popflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0