affirmationer.


raeys

jag har en ljusblå prickig bok i mitt sängbord med en liten etikett där det står: affirmationer. och i den boken finns det inte ett enda negativt ord. inga dystra textrader, jobbiga tankar eller meningar som kan kännas tråkiga att läsa igen. bara sånt som är positivt. en bok som känns rolig att ta fram.  

affirmationer är ungefär det bästa jag har upptäckt i mitt liv. världens enklaste grej. affirmation betyder bekräftelse och kommer från ordet på latin, försäkran. en affirmation är en mening med postiv ton som ska upprepas regelbundet och kan användas för att ändra sin livssituation. om nån har hört om mia törnblom, så beskriver hon i sina böcker hur affirmationer stärker en persons självkänsla. och det gör de verkligen. så jag önskar bara att det skulle vara ett mer vanligt begrepp som fler höll på med.

att använda sig av affirmationer handlar om att ändra sitt sätt att tänka. av alla de tankar vi tänker om dagen, är det inte överdrivet många av dem som är postiva. och när man upprepar positiva meningar istället, så kommer många av de här tankarna kanske ändra på sig lite. även fast man inte tror sina affirmationer från början, så är det ändå en mental tanke som fastnar. fortsätter man då och upprepar den här tanken under en tid, så blir den tillslut fast i huvudet. så upprepar du till exempel: jag är en viktig människa varje dag, så kommer huvudet att registrera det. efter ett tag säger du det inte bara, du bekräftar att det är så. det blir sant.

andra affirmationer kan vara: jag är stark. jag förtjänar kärlek. jag är bra precis som jag är. jag litar på mig själv. jag är vacker. eller så kan det vara väldigt personliga som: jag kan köra bil och kommer klara körkortet.

jag börjar alltid mina affirmationen med jag. men det är ju inget som man måste. det enda som är förbjudet är att använda något negativt i sina affirmationer. såna tankar ska man ju inte bekräfta, det är de som ska bort. men jag gör så att några kvällar i veckan när jag har tid, ju oftare desto bättre, så skriver jag ner en hel sida med affirmationer i min ljusblåa bok. en mening på varje rad. ibland är det exakt som dagen innan och ibland inte. de meningarna som jag vill ska fastna mest skriver jag alla gånger. sen avslutar jag alltid med att läsa igenom allt jag har skrivit. så gör jag. men det bästa är ju att det inte finns några regler, alla kan göra på sitt sätt och med sina egna individuella affirmationer. men man måste ge det lite tid.

några andra tips jag har läst om är att använda sig av visualisering samtidigt som affirmationer, alltså att du skapar en bild i huvudet av det du vill klara av eller de affirmationer du skriver. och att affirmationer lättare kan tas emot av huvudet om du är väldigt avslappnad, till exempel genom meditation.

det jag önskar nu med den här texten är inte att alla ska springa ut genom dörren och köpa sig sin egna affirmationsbok (men det är ju sjävklart helt okej det med). utan jag vill bara berätta för er om hur enkelt det går att ändra sättet att tänka. så ni har en aning om vad det innebär. för det kan vara bra att veta om man kanske behöver det nån gång. jag klarar inte av att veta om något såhär bra utan att dela med mig av det. och det är hälsosamt på så många olika sätt. om man vill träna sin sjävkänsla, våga klara av något speciellt eller bara stärka sig själv. man väljer helt själv, det är väldigt personligt. det tar tio minuter om du skriver snabbt. tio minuter med bara bra tankar. så krävande är det ju inte.

för mig är det här lika självklart som att kliva in i duschen varje morgon. det känns helt enkel bara fel att inte göra det. tack om ni orkade läsa!

Kommentarer
Postat av: Jennie

mycket bra skrivet!

2010-09-12 @ 10:55:26
URL: http://sheislost.blogg.se/
Postat av: Hannan

du är så bra.

2010-09-12 @ 11:05:08
URL: http://musikpolis.blogg.se/
Postat av: Elvira

självklart läste jag igenom detta inlägg. noggrant, dessutom. :) detta låter som någonting jag måste bli bättre på, och även fast det du ville förmedla med inlägget inte var att man ska skaffa sig en egen sådan bok tror jag att jag skulle behöva det.

2010-09-12 @ 12:21:28
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/
Postat av: lina

åh vad jag är glad att jag hittade din blogg denna tråkiga regniga söndag! den är det finaste jag sett på länge! och en av mina bästa vänner försöker alltid lära mig hur man använder affirmationer men jag har inte lyckats riktigt ännu. det känns som att jag ljuger för mig själv när jag säger att allt är fint och bra men jag jobbar på det!

2010-09-12 @ 13:23:53
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: Julia

Åh. Vi har de vikarie på mellanstadiet som lärde oss det här. Då tyckte man bara att det var tråkigt att behöva skriva upp vad man tyckte var bra hela tiden. Men nu har jag ändrat mig. Det är verkligen bra. Jag tror minsann att jag ska börja igen.

2010-09-12 @ 14:04:58
URL: http://synasutanattverka.blogg.se/
Postat av: julia

så jädrans bra skrivet, och jag ska nog ta och börja med det där

2010-09-12 @ 15:19:32
URL: http://disarmmynightmares.blogg.se/
Postat av: Sara

väldigt fin tanke!

2010-09-12 @ 17:30:16
URL: http://faeria.blogg.se/
Postat av: Lisa

så himla bra skrivet!

2010-09-13 @ 13:21:41
URL: http://popflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0