du äger.

den här boken ska alla läsa. och speciellt om man är lite yngre, för jag tycker att man ska veta sånt här redan när man är ung. att självkänsla borde läggas in som ett obligatoriskt skolämne på schemat tycker jag är självklart, och jag förstår inte hur människor så smarta i världen inte har kommit på och gjort något åt det.



det är inte många som har en mamma som min, som lärde mig för flera år sen, att det var det här som jag måste jobba med för att sluta vara så osäker och rädd. för att kunna vara trygg när omvärlden förändras, verkligheten skakar och livet är jobbigt. när allt blåser omkring och man inte riktigt vet åt vilket håll man far, då måste man kunna stå stbilt och inte ramla ihop. det går inte att styra allt som händer runt en själv, därför kan man aldrig tror att genom att undvika och skydda sig från allt det som kan skada är bäst. utan man måste veta att man kan vara säker, i vilken situation man än hamnar i.
det är därför självkänsla måste finnas runt omkring oss redan från när vi är små, något som ska tränas och upprepas under flera år, precis som matte och engelska. skulle människor vara starka i sig själv, veta att det är okej att misslyckas, inte trycka ner andra för att få sig själva att må bättre och inte behöva bevisa en massa av osäkerhet, så tror jag att grupptyck, mobbning och annat jobbigt som händer under den där alltid osäkra perioden under tonåren och skoltiden skulle minska. det är så mycket som händer bakom stängda dörrar och det är så få som vågar be om hjälp. jag gjorde en rapport om självkänsla förra året, och jag vet att den uppfattning vi får av oss själva bildas redan när vi är jättesmå. därför är det här med osäkerhet inget som alltid går att lösa så enkelt. om man hela tiden kommer hem till ett ställe som på ett eller annat sätt påverkar en själv negativt och är otryggt, då är det jättesvårt att ändra på, att bryta det mönstret och den synen man har fått på sig själv. 
därför ska det här med självkänsla vara en självklarhet, som alla förstår. något som man inte ska behöva säga åt folk, utan det tycker jag att varje människa ska ha växt upp med. och vart befinner sig nästan alla barn, i alla fall i sverige och i de länder som har turen, större delen av året från sex års ålder och under hela tonårstiden? jo, i skolan.
då är det väl där man ska börja.

Kommentarer
Postat av: anna

Bra tanke där med att ha självkänslagrejs i skolan!

2010-03-06 @ 19:36:44
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ja, jag tycker också man borde ha självkänsla som ämne i skolan! Ska nog läsa boken någon gång, den där Mia Törnblom verkar vara en bra människa!

2010-03-06 @ 23:47:36
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Elvira

Har turen att ha en underbar mamma som alltid har stöttat mig och funnits där (och fortfarande finns). Och visa saker, så som självkänsla, är något man måste jobba med hela livet - det är ingentin man kan lära sig på en kvart och sedan räkna med att det alltid ska finnas där. Och tyvärr finns det faktorer i livet som man inte kan styra över som påverkar en, även om man kanske inte vill det.

2010-03-07 @ 00:55:10
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/
Postat av: kristina

såå sant!!

2010-03-07 @ 12:40:32
URL: http://melodyofyou.blogg.se/
Postat av: Lova

den boken har jag läst! helt klart ska alla ha läst den ;)

2010-03-20 @ 19:56:53
URL: http://engalenprick.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0